Jag reser i detta nu till Tallinn med maken. En weekend för bara oss. Barnen är lämnade hos min mamma. Skönt med en paus från vardagens måsten och ansvar. Bara låta axlarna sjunka ner och vara ett barn själv istället, på semester med allt serverat.

Flyget är sedan min olycka alltid en stor utmaning för mig, men jag har några bra strategier som jag tänkte dela med mig av. Hur man överlever en flygresa med överkänslig hjärna alltså. Strategierna fungerar naturligtvis även lika bra för resor med tåg, båt och bil etc.

1. Öronproppar

Så ljudisolerande som man bara kan få plats med i hörselgångarna.

2. Hörselkåpor

Dessa är bra att ha som komplement till öronpropparna. Särskilt på ett sånt där mindre, bullrigare plan. Dubbelt upp med hörselskydd alltså.

3. Brusreducerande hörlurar

Detta är lyxvarianten av hörselkåporna. Jag har ett par Bose Quiet Comfort. De kostar några tusenlappar men är väldigt fina att ha, även vid bilkörning och i vardagen i övrigt. De tar bort konstant buller, men släpper igenom oregelbundna ljud som exempelvis när någon säger något till en. På flyget ger de en bättre dämpning av det dova, lågfrekventa bullret än vad hörselkåporna gör. Hörlurarna går också under radarn som en helt normal grej att ha på sig, vilket hörselkåporna inte gör på samma sätt. Jag har visserligen suttit på flygplan med mina gröna Peltor-kåpor, men det kan ju vara skönt att slippa för den som tycker det är jobbigt att sticka ut.

4. Sovmask

En sovmask är ju alltid skönt att ha med, särskilt på långa flygningar där man faktiskt vill ta en tupplur. Jag har dock märkt att den kan vara till hjälp även på kortare flygningar. Den ger möjlighet att stänga av omvärlden ännu bättre än att bara blunda. Så om slutna ögon ändå blir för ljust så kan man ta fram sovmasken.

5. Musik

Under ganska lång tid efter min olycka klarade jag inte av att lyssna på musik. Nu går det däremot bättre. Lugn, avslappnande musik fungerar bra för att distrahera mig från det jobbiga bullret. Det blir jättebra med exempelvis klassisk musik i mina Bose-hörlurar, ett av mina favoritalbum är Classical Chillouts. Jag går in i musiken och svävar bort som i en annan värld. Ett budget-alternativ till brusreducerande hörlurar för musiklyssning är att ha små hörlurar i öronen och hörselkåpor utanpå.

6. Meditation

Ett annat bra sätt att distrahera sig från omvärlden är meditation. Det blir dessutom en skön vilopaus. Jag brukar använda appar på telefonen med guidade meditationer, då min hjärna oftast behöver lite hjälp med att hålla fokus. Jag använder för det mesta en engelskspråkig app som heter "Calm", men också "The Mindfullness App" som finns med svenska som språkval. Det finns många olika appar på samma tema, så det är bara att söka rätt på någon som passar en själv.

7. Strunta i folk

Det är lätt att hamna i småprat på resan, särskilt om man som person är lagd åt det extroverta hållet. För en känslig hjärna kan det dock bli väldigt uttröttande. Då är det bättre att inta en mer introvert hållning. Det är helt ok att bara gå in i sig själv istället. Många gör så utan att ha en hjärnskada. Hörlurar och blicken i fjärran signalerar till andra att inte ta kontakt, inte minst flygpersonalen. Fokusera bara på dig och det du ska göra och stäng ute omvärlden. Spara hjärnenergin till det du faktiskt måste göra.

8. Boka sittplats

För de flesta flygningar kan man förboka plats hos flygbolaget mot en mindre avgift. Det bullrar ofta betydligt mindre vid sittplatser framför vingarna än bakom dem, så detta är något jag prioriterar när jag flyger. Det är skönt att vara säker på att ha en plats med lägre bullernivå om man nu kan.

9. Förberedelser

För att klara flygningen bra är det viktigt att förbereda hela resan bra. Fundera på hur du tar dig till och från flygplatsen utan att bli mer hjärntrött än nödvändigt. Kan någon skjutsa dig? Kan du skärma av ljus- och ljudintryck även under transfer?

Skriv packlista och packa i god tid. Även packning tar mycket energi, så gör man det tätt inpå resan så bidrar det såklart med onödig trötthet på resdagen.

Planera hela vistelsen noga, lägg in många vilopauser och ha alltid en plan B. Försök inte maxa upplevelserna till antalet. Fokusera istället på att må bra och att få uppleva samt orka med ett fåtal saker. Prioritera noga. Kanske är en middag på restaurang tillräckligt som "upplevelse" för en dag.

Lycka till på resan!

comments powered by Disqus